T臋sknota za ukochan膮 osob膮 – jak sobie radzi膰?

Gdy odchodzi bliska osoba, rozpacz bywa trudna do ukojenia. Cho膰 pozornie trudno por贸wnywa膰 艣mier膰 z zerwaniem, to jednak zar贸wno w jednym, jak i w drugim przypadku tracisz kogo艣, z kim by艂e艣 zwi膮zany. T臋sknota za ukochan膮 osob膮 jest zatem du偶a, a poradzenie sobie z dojmuj膮cym uczuciem pustki dla wielu jest niemo偶liwe. Wtedy z pomoc膮 mo偶e przyj艣膰 psycholog. Poznaj sposoby na radzenie sobie z rozstaniem 鈥 zar贸wno tym, spowodowanym rozwodem, jak r贸wnie偶 艣mierci膮.

Uczucie t臋sknoty 鈥 czym w艂a艣ciwie jest?

T臋sknota, uczucie t臋sknoty nie ma jednej, konkretnej definicji. Odnosi si臋 do utraconych relacji i smutku z powodu tego, co odesz艂o. Z jednej strony wywo艂uje mi艂e wspomnienia, z drugiej 偶al, 偶e co艣 si臋 sko艅czy艂o. Trudno zatem oceni膰 jednoznacznie, czy jest uczuciem pozytywnym, czy negatywnym. Jedno jest pewne 鈥 prze偶ywanie t臋sknoty, zw艂aszcza gdy pojawia si臋 ona po 艣mierci czy rozstaniu z partnerem, jest bardzo trudne i bolesne. Mo偶e by膰 jednak r贸wnie偶 buduj膮ce i wzmacnia膰 na przysz艂o艣膰.

Ze wzgl臋du na to, 偶e uczucie t臋sknoty w wi臋kszym, b膮d藕 mniejszym stopniu, wcze艣niej lub p贸藕niej dotyka ka偶dego, warto wiedzie膰, jak sobie z ni膮 radzi膰. Sporo pracy mo偶esz wykona膰 sam i przy wsparciu bliskich os贸b, jednak nierzadko mo偶e si臋 okaza膰, 偶e potrzebujesz profesjonalnego wsparcia, kt贸re da Ci psycholog z Wo艂omina.

T臋sknota w zwi膮zku i po rozstaniu

Ka偶dy, kto by艂 w zwi膮zku wie, 偶e t臋sknota za ukochan膮 osob膮 mo偶e dotyczy膰 wielu r贸偶nych sytuacji. R贸wnie mocno, cho膰 nieco inaczej, t臋skni kto艣, kto wyje偶d偶a w delegacje lub w og贸le 偶yje w zwi膮zku na odleg艂o艣膰, jak kto艣, kto rozsta艂 si臋 z partnerem. Jednak ta pierwsza sytuacja jest bardziej przychylna 鈥 wiesz, 偶e rozstanie jest tymczasowe, a gdzie艣 na 艣wiecie jest Twoja druga po艂贸wka, z kt贸r膮 w ka偶dej chwili mo偶esz porozmawia膰 telefonicznie lub online.

Inaczej wygl膮da t臋sknota po rozstaniu. Gdy Tw贸j partner lub partnerka odszed艂 do innej osoby, zerwa艂 z powodu zdrady lub niezgodno艣ci charakter贸w, t臋sknota nie jest buduj膮ca, lecz bolesna. Wymaga d艂u偶szego przepracowania, pogodzenia si臋 z tym, co 鈥瀌efinitywne鈥. Z perspektywy czasu mo偶e si臋 jednak okaza膰, 偶e to, co wydawa艂o si臋 niemo偶liwe, czyli powr贸t do 偶ycia w pojedynk臋, wychodzi porzuconej osobie na dobre. I wtedy t臋sknota przestaje by膰 destrukcyjna, a staje si臋 buduj膮ca, powoduje powr贸t do mi艂ych wspomnie艅 i tego, co by艂o dobre w zwi膮zku.

T臋sknota za zmar艂膮 osob膮

艢mier膰 to zawsze trudny, przykry i wymagaj膮cy przepracowania temat. Pomocne w przebrni臋ciu przez 偶a艂ob臋 okazuje si臋 zrozumienie mechanizm贸w, jak r贸wnie偶 etap贸w, kt贸re nast臋puj膮 jeden po drugim.

  1. Konfrontacja – pocz膮tkowo jest to stan odr臋twienia, apatii, szok, niewiara, zaprzeczanie temu, co si臋 wydarzy艂o. Poczucie odrealnienia utrzymuje si臋 nawet przez kilka tygodni, jest to potrzeby czas pozwalaj膮cy przej艣膰 przez 偶a艂obne rytua艂y i w艂asne po偶egnanie si臋 ze zmar艂ym.
  2. Akceptacja – wydaje Ci si臋, 偶e ten etap nie nadejdzie, 偶e nie pogodzisz si臋 z odej艣ciem osoby, kt贸r膮 kocha艂e艣. Jednak akceptacja wcze艣niej czy p贸藕niej nadejdzie, ale b臋dzie trwa艂a d艂ugo, mo偶e nawet przez ca艂y rok. To czas, w kt贸rym b臋dziesz stopniowo wraca艂 do nowej normalno艣ci, kt贸ra jednak nigdy nie b臋dzie ju偶 taka sama. Nawet je艣li nie czujesz si臋 na to w pe艂ni gotowy, to b臋dziesz musia艂 przej膮膰 obowi膮zki po zmar艂ym partnerze, cho膰by by艂y najbardziej prozaiczne, jak wymiana k贸艂 w samochodzie czy gotowanie dzieciom obiad贸w.
  3. Op艂akiwanie – to d艂ugofalowy proces, trwa on stale jedynie zmienia si臋 jego intensywno艣膰. Psycholog i inni specjali艣ci s膮 zgodni, 偶e jest to bardzo wa偶ny etap i trzeba pozwoli膰, aby on trwa艂. Nie nale偶y t艂umi膰 w sobie emocji, lepiej wyzwoli膰 je, a z czasem przekierowa膰 t臋 energi臋 na inne dzia艂ania, kt贸re pozwol膮 Ci skupi膰 uwag臋 na nowych wyzwaniach czy problemach.

Jak poradzi膰 sobie z t臋sknot膮?

uczucie

Zaakceptowanie tego, 偶e po stracie bliskiej osoby b臋dziesz prze偶ywa艂 ca艂膮 gam臋 emocji, to pierwszy krok do uporania si臋 z t臋sknot膮. Za ukochanym, kt贸ry Ci臋 porzuci艂, bliskim, kt贸ry si臋 przeprowadzi艂, cz艂onkiem rodziny lub przyjacielem, kt贸ry zmar艂.

Innym rodzajem jest t臋sknota w zwi膮zku, czyli fizyczne bycie z drug膮 osob膮, lecz poczucie, 偶e nie anga偶uje si臋 ona duchowo w budowanie czy podtrzymywanie relacji. To szczeg贸lnie dojmuj膮ce uczucie, kt贸re sprawia, 偶e zastanawiasz si臋, czy nie lepiej by艂oby Ci samemu. Trudno m贸wi膰 tutaj o pozytywnych aspektach, jednak w d艂u偶szej perspektywie mo偶e si臋 okaza膰, 偶e zdob臋dziesz nowe do艣wiadczenie, zrozumiesz, czego oczekujesz od partnera i b臋dziesz umia艂 si臋 o to upomnie膰, bez cierpienia w samotno艣ci.

Z ka偶dym rodzajem t臋sknoty mo偶na sobie poradzi膰. Jak? Je偶eli jest to mo偶liwe, prowadz膮c rozmowy telefoniczne lub komunikuj膮c si臋 w inny spos贸b. Dzisiaj mo偶na by膰 blisko duchem, b臋d膮c daleko cia艂em, wi臋c osoby rozdzielone setkami kilometr贸w mog膮 si臋 widzie膰 na kamerce, dzieli膰 zdj臋ciami lub filmikami nagrywanymi na 偶ywo.

Trudniej jest pozbiera膰 si臋 po 艣mierci bliskiego. T臋sknot臋 za zmar艂膮 osob膮 mo偶e ukoi膰 g艂贸wnie up艂ywaj膮cy czas. Ale to nie wszystko. Pomocne w przetrwaniu 偶a艂oby jest:

  • poddanie si臋 jej 鈥 tak, 偶a艂ob臋 trzeba prze偶y膰 i przej艣膰 przez wszystkie jej etapy, od szoku, przez rozpacz, a偶 po akceptacj臋 sytuacji i powr贸t do nowej normalno艣ci,
  • wyra偶enie smutku lub z艂o艣ci 鈥 p艂aczu nie musisz ukrywa膰, nie musisz te偶 by膰 twardy dla innych. B臋dzie Ci 艂atwiej, gdy uwolnisz sw贸j b贸l,
  • daj sobie czas 鈥 nie oczekuj, 偶e po up艂ywie tygodnia wr贸cisz do 偶ycia, jakby nigdy nic. 呕a艂oba ma r贸偶ne etapy i fazy, bywa, 偶e trwa miesi膮cami i po okresach poprawy przychodzi regres,
  • znajd藕 sobie zaj臋cie 鈥 nie poddaj si臋 nudzie, bierno艣ci 鈥 to stan, kt贸ry sprzyja niekoniecznie przyjemnym rozmy艣laniom. Uprawiaj膮c sport czy oddaj膮c si臋 swoim pasjom b臋dziesz mia艂 zaj臋t膮 g艂ow臋, uwolnisz si臋 cho膰 na chwil臋 od smutku,
  • pozostawaj w kontakcie 鈥 zmar艂a osoba odesz艂a na zawsze, ale zostali 偶ywi, kt贸rzy otaczaj膮 Ci臋 i chc膮 sp臋dza膰 z Tob膮 czas. Podtrzymuj wi臋zi rodzinne, r贸wnie偶 po to, 偶eby wsp贸lnie piel臋gnowa膰 pami臋膰 o tym, kto nie 偶yje,
  • udaj si臋 do psychologa 鈥 czujesz si臋 przyt艂oczony t臋sknot膮? Pomoc psychologiczna mo偶e stanowi膰 dla Ciebie najlepsz膮 pomoc w prze偶yciu 偶a艂oby.

T臋sknota 鈥 kiedy pomo偶e psycholog?

Wcale nierzadko osoby, kt贸re straci艂y kogo艣 bliskiego decyduj膮 si臋 skorzysta膰 z pomocy psychologa z Wo艂omina. Do poradni Spok贸j w G艂owie trafiaj膮 zar贸wno ci, kt贸rzy zmagaj膮 si臋 z t臋sknot膮 za ukochan膮, jak r贸wnie偶 pozostali, kt贸rym doskwiera t臋sknota za zmar艂膮 osob膮. Ka偶da z sytuacji mo偶e okaza膰 si臋 na tyle przyt艂aczaj膮ca, 偶e nie poradzisz sobie z ni膮 sam. Znalezienie wsparcia i uczestnictwo w terapii to nie pow贸d do wstydu 鈥 nie b贸j si臋 poprosi膰 o pomoc! T臋sknota, kt贸ra trwa d艂ugo, nie mija, a nawet nasila si臋 mo偶e prowadzi膰 do rozwoju depresji, wycofania z 偶ycia rodzinnego i spo艂ecznego, zaniedbania obowi膮zk贸w zawodowych, a nawet zespo艂u pourazowego, kt贸remu nierzadko towarzysz膮 my艣li samob贸jcze. Nie lekcewa偶 niepokoj膮cych symptom贸w! Gdy dostrze偶esz je u siebie lub przyjaciela czy cz艂onka rodziny 鈥 zareaguj. Rozmowa to pierwsze i cz臋sto najlepsze narz臋dzie w prze偶ywaniu t臋sknoty po rozstaniu lub 艣mierci.

Udost臋pnij

Podobne artyku艂y

Obserwuj nas

300FaniLubi臋

Poradnia psychologiczna

Jeste艣my zawsze do Twojej dyspozycji!

Popularne w kategorii