Hipochondryk – kto to?

Hipochondria jest rodzajem zaburzenia o pod艂o偶u l臋kowym. Osoba, kt贸rej dotyczy ten problem, jest przekonana o tym, 偶e choruje, a w jej organizmie dzieje si臋 co艣 z艂ego. Jej uwaga koncentruje si臋 na wyszukiwaniu objaw贸w i dopasowywaniu ich do swoich teorii. Cz臋sto s膮 one mocno naci膮gane i zupe艂nie bezpodstawne, o czym 艣wiadcz膮 np. przeprowadzone badania czy konsultacje lekarskie. Dlatego o hipochondrii m贸wi si臋 w kontek艣cie zaburze艅 l臋kowych oraz silnej nerwicy.

Hipochondria 鈥 co to?

Hipochondria zaliczana jest do zaburze艅 nerwicowych. Polega na tym, 偶e chory odczuwa b贸l w r贸偶nych partiach cia艂a i przypisuje go rozmaitym schorzeniom. Jego 偶ycie koncentruje si臋 wok贸艂 dolegliwo艣ci, kt贸re cz臋sto nie istniej膮 albo s膮 wyolbrzymiane.

Osoby chore ka偶demu ze swoich objaw贸w (b贸lach brzucha cho膰by spowodowanych uczuciem g艂odu, nie艂adnemu zapachowi z ust, zm臋czeniu) przypisuj膮 szereg zaburze艅. Cz臋sto wyolbrzymiaj膮 swoje problemy do tego stopnia, 偶e ka偶dy z otoczenia wie, 偶e s膮 one urojone (chory m贸wi, 偶e jego serce nie bije lub 偶o艂膮dek nie pracuje). Te zazwyczaj id膮 w parze z innymi zaburzeniami 鈥 hipochondryk jest podejrzliwy wobec ludzi i otaczaj膮cego 艣wiata, ma natur臋 narcystyczn膮, izoluje si臋 od innych i woli by膰 sam.

Sk膮d si臋 bierze hipochondria?

Nie ka偶dy cz艂owiek jest podatny na to zaburzenie. Mo偶na zauwa偶y膰, 偶e najbardziej sk艂onne do zachorowania s膮 osoby o nastroju depresyjnym, zamkni臋te w sobie, stroni膮ce od ludzi, koncentruj膮ce si臋 na w艂asnych problemach oraz potrzebach. Tak naprawd臋 ich z艂y stan psychiczny mo偶e faktycznie wywo艂ywa膰 objawy somatyczne, tj. b贸le g艂owy, nerwob贸le w r贸偶nych partiach cia艂a, nadmiern膮 potliwo艣膰, szybkie m臋czenie si臋 i wiele innych. Chory jednak b艂臋dnie przypisuje je chorobom, kt贸re tak naprawd臋 nie istniej膮. Objawy mog艂yby ust膮pi膰, gdyby nie jego sk艂onno艣膰 do eskalowania b贸lu oraz b艂臋dnej interpretacji.

Co zaspokaja hipochondryka? Cz臋sto zainteresowanie otoczenia, troska bliskich, wywo艂ywanie zamieszania i koncentrowanie na sobie uwagi. Chce czu膰 si臋 bezpiecznie. Skupianie si臋 na wyimaginowanej chorobie mo偶e by膰 te偶 sposobem na ucieczk臋 od spraw doczesnych, tj. problem贸w w pracy czy w domu. Nierzadko nasilenie zaburze艅 nast臋puje w prze艂omowych momentach 偶ycia, np. w okresie menopauzy czy dojrzewania.

Objawy hipochondrii

Jak rozpozna膰 hipochondri臋? Objawy hipochondrii mo偶na do艣膰 szybko zauwa偶y膰, jednak nie od razu daje si臋 ustali膰, na czym dok艂adnie polega problem chorego. Pewn膮 trudno艣ci膮 w diagnozowaniu tego zaburzenia jest konieczno艣膰 wykluczenia faktycznych chor贸b, kt贸re mog艂yby wp艂ywa膰 na stan zdrowia fizycznego. To z kolei wymaga czasu, bo hipochondryk wynajduje wci膮偶 kolejne objawy, choroby, koncentruje si臋 na w艂asnym zdrowiu do tego stopnia, 偶e inne sprawy i potrzeby spycha na dalszy plan. Nie da si臋 ukry膰, 偶e trudno艣ci dotykaj膮 te偶 rodzin臋 hipochondryka, kt贸ra jest zmuszona znosi膰 nieko艅cz膮ce si臋 tyrady na temat w膮t艂ego stanu zdrowia i chor贸b.

hipochondria

Objawy hipochondrii to:

• wyst臋powanie dolegliwo艣ci b贸lowych w r贸偶nych partiach cia艂a,
  • sta艂e koncentrowanie uwagi na swoim ciele, objawach, b贸lu,
  • poszukiwanie informacji o chorobach, rozmawianie o nich,
  • znajomo艣膰 r贸偶nych, cz臋sto bardzo specyficznych, rzadkich chor贸b, a nawet wymy艣lanie w艂asnych,
  • 偶ycie w l臋ku o w艂asne zdrowie,
  • domaganie si臋 uwagi otoczenia.

Objawy choroby nasilaj膮 si臋 w momencie, gdy pacjent czuje si臋 ignorowany, widzi, 偶e jego stan zdrowia nie wzbudza wi臋kszego zainteresowania lekarzy czy rodziny.

Istniej膮 r贸偶ne odmiany hipochondrii, a jedn膮 z rozpoznanych i do艣膰 niebezpiecznych jest zesp贸艂 M眉nchhausena. Osoba z zaburzeniem do tego stopnia wczuwa si臋 w swoj膮 rol臋 chorego, 偶e jest w stanie si臋 okalecza膰, aby udowodni膰 swoj膮 racj臋. Inn膮 odmian膮 jest kancerofobia, czyli strach przed konkretn膮 chorob膮, w tym przypadku przed nowotworem. Hipochondria pod ka偶d膮 postaci膮 wymaga wsparcia psychologicznego.

Leczenie hipochondrii

Leczenie hipochondrii trzeba zacz膮膰 od wykluczenia faktycznych chor贸b, kt贸re mog艂yby powodowa膰 opisywane przez chorego objawy. Jednak nie jest to proste, bo niekt贸rzy chorzy celowo unikaj膮 lekarzy 鈥 prze艣wiadczenie o strasznej chorobie trawi膮cej ich organizm jest tak silne, 偶e panicznie boj膮 si臋 potwierdzenia swojej wyimaginowanej diagnozy.

Rozpozna膰 hipochondri臋 z ca艂膮 pewno艣ci膮 mo偶na dopiero po up艂ywie kilku miesi臋cy, zazwyczaj trwa to p贸艂 roku. Je偶eli przez ten czas objawy si臋 utrzymuj膮, a stan pacjenta si臋 nie poprawia, mo偶na za艂o偶y膰, 偶e mamy do czynienia z hipochondri膮. Rozpoznanie, jak r贸wnie偶 leczenie zaburzenia nie nale偶y do najprostszych, bo jest rozci膮gni臋te w czasie. Zanim chory trafi do gabinetu psychologa, bywa, 偶e wcze艣niej odwiedza szereg specjalist贸w, opisuj膮c im swoje objawy i domagaj膮c si臋 bada艅.

Hipochondryk to osoba nieszcz臋艣liwa, 偶yj膮ca w ci膮g艂ym l臋ku o w艂asne zdrowie, bardzo dobrze wyedukowana medycznie, ale nieufna kompetencjom lekarzy. Leczenie pod okiem specjalisty – psychologa w Wo艂ominie mo偶e przynie艣膰 bardzo dobre efekty i znacznie poprawi膰 komfort pacjenta, a tak偶e wp艂yn膮膰 pozytywnie na jego bliskich.

Poradnia psychologiczna w Wo艂ominie pomaga r贸wnie偶 pacjentom z pobliskich miejscowo艣ci takich jak Zielonka.

Sprawd藕: psycholog Zielonka

Udost臋pnij

Podobne artyku艂y

Obserwuj nas

271FaniLubi臋

Poradnia psychologiczna

Jeste艣my zawsze do Twojej dyspozycji!

Popularne w kategorii