Choroba dwubiegunowa

Choroba dwubiegunowa charakteryzuje si臋 epizodami maniakalnymi i depresyjnymi. St膮d te偶 w聽przesz艂o艣ci by艂a nazywana chorob膮 lub psychoz膮 maniakalno-depresyjn膮. W fazach tych nastroje przeplataj膮 si臋 mi臋dzy wielk膮 rado艣ci膮 i olbrzymim smutkiem. Cechy zaburzenia afektywnego dwubiegunowego mog膮 by膰 bardzo z艂o偶one. Wynika to ze zmieniaj膮cych si臋 faz, kt贸re mog膮 przybiera膰 r贸偶ne proporcje.

Choroba dwubiegunowa: co to jest?

Choroba dwubiegunowa to choroba psychiczna. W jej przebiegu nastr贸j, my艣lenie i聽pop臋dy chorego wahaj膮 si臋 mi臋dzy dwiema przeciwstawnymi skrajno艣ciami. W ekstremalnie wysokich fazach (mania) chorzy s膮 m.in. 偶ywio艂owi, niezwykle aktywni, dra偶liwi, nieobliczalni i聽niespokojni. Je艣li mania jest bardzo silna, mog膮 r贸wnie偶 wyst膮pi膰 objawy psychozy (urojenia prze艣ladowania oraz wielko艣ci).

Te wysokie fazy przeplataj膮 si臋 z ekstremalnie niskimi fazami (depresja). W tych przypadkach osoby dotkni臋te chorob膮 czuj膮 si臋 bardzo przygn臋bione, apatyczne, dra偶liwe, nie mog膮 spa膰, a ich samoocena gwa艂townie spada. Zazwyczaj dominuj膮 fazy depresyjne.

W bardzo ci臋偶kich nieleczonych przypadkach pacjenci maj膮 cztery epizody zaburzenia rocznie lub nawet wi臋cej.

Choroba dwubiegunowa: sygna艂y ostrzegawcze

Zwracanie uwagi na mo偶liwe sygna艂y ostrzegawcze i 膰wiczenie samo艣wiadomo艣ci objaw贸w mo偶e pom贸c osobom dotkni臋tym zaburzeniem i ich rodzinom we wczesnym rozpoznaniu zbli偶aj膮cego si臋 epizodu choroby. Pocz膮tkowo zwykle wyst臋puje:

• utrata apetytu,
  • przygn臋bienie,
  • s艂aba koncentracja,
  • l臋k,
  • zaburzenia snu lub bezsenno艣膰,
  • niewyt艂umaczalny smutek,
  • apatia,
  • nat艂ok my艣li,
  • dra偶liwo艣膰,
  • urojenia,
  • my艣li samob贸jcze,
  • gadatliwo艣膰 z przeskakiwaniem z tematu na temat,
  • poczucie bycia zdolnym do wszystkiego.

Choroba dwubiegunowa: leczenie

Psychoterapia powinna by膰 centralnym elementem leczenia choroby dwubiegunowej, aby zapobiega膰 nowym fazom lub jak najd艂u偶ej je op贸藕nia膰. Pacjenci indywidualnie ucz膮 si臋 rozpoznawa膰 i minimalizowa膰 czynniki stresowe. W wi臋kszo艣ci przypadk贸w psychoterapia jest po艂膮czona z lekami.

Udost臋pnij

Podobne artyku艂y

Obserwuj nas

471FaniLubi臋

Poradnia psychologiczna

Jeste艣my zawsze do Twojej dyspozycji!

Popularne w kategorii