Nowotwór to słowo, które – pomimo postępów medycyny w zakresie leczenia chorób – wciąż budzi lęk i przerażenie. Emocje te dotyczą nie tylko chorego, lecz również osób z jego otoczenia, przede wszystkim najbliższej rodziny. Jak pomóc choremu?

Wsparcie na każdym etapie leczenia

Słysząc diagnozę, jaką jest nowotwór, wielu pacjentów załamuje się, nie chcąc podejmować leczenia. Inni natomiast szukają kolejnych metod, które pomogą im wyzdrowieć w krótkim czasie. Nie ulega wątpliwości, że rodzina powinna wspierać chorego już na etapie otrzymania diagnozy i planowania leczenia. Bardzo istotne jest skupienie się nie na emocjach, a na działaniu. Być może konieczne będzie przeprowadzenie dodatkowych badań czy konsultacji ze specjalistami. Warto szukać nowych możliwości, gdyż często osoba chora nie ma na to sił, zwłaszcza jeśli towarzyszą jej uporczywe objawy nowotworu. Bardzo ważne jest również wsparcie mentalne, zwłaszcza na początku walki o zdrowie. Jeśli sami nie wiemy, jak reagować i prowadzić rozmowę, znajdźmy osobę, która przechodziła przez tę samą albo podobną chorobę. W tym celu możemy zgłosić się do fundacji, która pomaga osobom chorym na raka i pośredniczy w umawianiu tego rodzaju spotkań.

wsparcie na każdym etapie leczenia

Trudności terapii – jak je przezwyciężyć?

Terapia onkologiczna nie zawsze przebiega tak samo – w niektórych przypadkach chory spędza w szpitalu jedynie kilka dni, w innych konieczne jest podanie leków, które organizm przyjmuje z dużą trudnością. Leczenie może więc być swoistą drogą przez mękę, zwłaszcza jeśli chory ma dodatkowo problemy ze spożywaniem pokarmów czy przyjmowaniem płynów. W takiej sytuacji warto zaproponować mu Supportan DRINK, który rekomendują lekarze i inni specjaliści z zakresu leczenia onkologicznego. Dostarcza on wielu cennych składników odżywczych oraz energii, potrzebnych do walki z chorobą. Więcej zaleceń dietetycznych w różnych chorobach znajdziesz na: zywieniemaznaczenie.pl.

Pamiętajmy, że trudności w przechodzeniu przez terapię nie zawsze pojawiają się od razu – czasami pacjent dobrze znosi przyjmowanie jednych leków, podczas gdy podanie kolejnych wycieńcza go fizycznie. Ważne jest również zachowanie równowagi psychicznej. Pacjenci onkologiczni mają prawo do konsultacji z psychologiem, z której oczywiście warto skorzystać. Niemniej jednak powinien on specjalizować się właśnie w psychoterapii onkologicznej, mając tym samym odpowiednie podejście do pacjentów. W procesie leczenia bardzo dużą rolę odgrywa stan psychiczny chorego, a także osób bliskich.

Życie codzienne w chorobie – jak powinno wyglądać?

Choroba nowotworowa przewraca nasze życie do góry nogami. Niemniej jednak warto dołożyć wszelkich starań, aby codzienność nie wyglądała ponuro. Postarajmy się pomóc osobie chorej wstać rano z łóżka, namawiając do wykonywania zwykłych czynności. Są nimi zakupy, spacery czy nawet lekka gimnastyka – oczywiście wszystkie aktywności należy dopasować do stanu zdrowia chorego. Dobrze od czasu do czasu pozwolić sobie na rozrywkę: wycieczkę za miasto, odwiedziny u znajomych czy zakupy dla przyjemności. Chory, który musi leżeć, powinien dużo czytać lub słuchać audiobooków. Takie zajęcia pozwolą mu oderwać się od rzeczywistości, zapominając jednocześnie o chorobie – przynajmniej na chwilę. Nie powinniśmy zostawiać pacjenta samego sobie, gdyż to właśnie wtedy pojawiają się u niego czarne myśli, które nie są pożądane w walce z chorobą.